Friday, August 21, 2009

Creasta Fagaras - de la Vest la Est

.....pregatesc tura in detaliu cu mult timp in urma, incerc sa ma gandesc la toate aspectele care pot aparea, imi trec prin fata ochiilor o multime de poze din Fagaras si mai ales jurnalele altor temerari... astfel decid ca tura sa aibe loc la sfarsit lunii lui Cuptor.

cam asa arata in teorie:

creasta Fagaras

Cu rucsaci mari si grei, incarcati pentru o "expeditie" de 7 zile, ne adunam vineri-21 in gara de nord. Cu toate ca isi anuntasera intentia mult mai multi de a participa la aceasta tura, pana la urma am ramas doar 6 "curajosi". La pleacarea din Bucuresti am avut alaturi alti doi buni prieteni, Vali si Ruga, care au venit bucurosi sa ne conduca la tren si sa ne ureze succes si chiar sa ne faca si prima poza de grup.

Doris, Ileana, Geo, V@ru, Alex si Mihai pe peronul Garii de Nord

Trenul nostru ajunge in Sibiu conform orelor din mersul trenurilor, dar in gara din sibiu avem parte de o mare surpriza, trenul care trebuia sa il luam pentru a ne continua deplasarea pana la Turnu Rosu nu circula in zilele de sambata :( , iar urmator tren pentru aceasta directie este abia peste 3 ore !!!
Asfel ne indreptam spre autogara din apropierea garii, aici un singur autorcar care merge spre Bucuresti, si o coada mare la usa lui. Intru in vorba cu soferul si zice ca ne duce pana la Talmaciu doar dupa ce se imbarca cei cu bilete. Asteptand ocuparea locuri parcheaza langa autocar un Mercedes Vito. Merg sa discut cu soferul si aflu ca este un "rechin" local si ca ne duce bucuros pana la Turnu Rosu. Astfel ca ne suim cu toti si cu bagaje in lejerul vehicul, indreptandu-ne spre localitatea Turnu Rosu, il pacalim nitel pe sofer si il convingem sa ne duca chiar pana la Manastirea Turnu Rosu (~3km de drum cu piatra).
Sambata dimineata la ora 5.00 suntem ajunsi la Manastirea Turnu Rosu, cu mult inainte de orar. Fiind inca noapte ne echipam la frontala si servim micul dejun la o masa din apropierea Manastirii.
Cuprinsi de frigul diminetii si plini de entuziasm plecam de la Manastirea Turnu Rosu, incepand astfel traseul de parcurgere al crestei Fagarasului.

traseul primei zile

Ora 7:05 poza de la Manastirea Turnu Rosu

Marcajul continua sa se arate pe drumul forestier inca 15minute, dupa care incepe o urcare abrubta iar cu rucsaci grei in spate ne inmoaie destul de rau.

parasim limita paduri si peisajul se schimba .. facem un scurt popas sa ne bucuram de acest ultim petec de umbra pentru ca in zilele ce vor urma nu vom mai trece pe langa nici un copac..

iesim in golul alpin

ajungem sub Vf. Ghica Pietrelor

In Saua din Chica Fedelesului ne intersectam cu niste localnici de la satele din vale care urcasera pana acilea la cules de mure, de la ei aflam ca urmatoarea sursa de apa o gasim in apropiere de Vf. Tataru. De aici din Chica Fedelesului (saua Corbului) incepe marcajul banda rosie, marcaj ce semnifica traseul de creasta.

facem un popas pentru hidratare si incepem sa ne dam cu parerea despre ce localitati se disting in vale

Sebesul

Ne apropiem de Vf. Tataru

in apropierea traseul de creasta se pot intalni multe turme de oi chiar si alte animale domestice, singurul dezavantaj al acestor turme ar fi caini, dar daca nu te apropii prea mult de ei sau de animalele pe care ei le pazesc nu este nici o problema.

Noua generatie de caini ciobanesti
From Muntii Fagaras - traseu de creasta V-E

Ma apropii de cioban si observ ca are un radio in mana la care asculta stirile, imi cer scuze pentru deranj si il intreb pe cioban daca mai este cale lunga pana pe Vf. Suru? initial nu ne intelegem dar dupa ce da volumul mai incet la aparat si ii linistete pe catelusi care il insoteau.. ne indica un varf din apropiere, iar noi exaltam de bucurie cand auzim, dar el continua spunand ca abia dupa acesta o sa apara si vf. Suru, putin dezamagiti de acest raspuns lasam capul in pamant si luam directia indicata de dansul.

La ora 15:30, ajungem in Saua Suru dupa mai bine de 8 ore de la intrarea in traseu de la Manastirea Turnu. Suntem cu toti obositi dar aici in sa nu putem monta corturile, vantul sufla cu putere si am fi foarte expusi, dealtfel lipsese sursa de apa necesara pentru a ne putea prepara cina si micul dejun, un loc bun de campare ar fi spre Refugiul Suru, dar asta ar insemna sa iesim de pe traseu urmand o coboram de 1 ora iar a doua zi pentru revenire in traseu erau necesare alte 2 ore, decidem astfel sa fortam pentru a incerca sa ajungem la Lacul Avrig.

In Saua Suru ramasi pentru un foarte scurt somn...
From Muntii Fagaras - traseu de creasta V-E

parasim cu greu Saua Suru si urmam poteca pe curba de nivel spre Vf. Budislavu, unde ne asteapta ultima urcare pe ziua de astazi..

Acest ultim efort ne este rasplatit odata ajunsi pe Budislavu, de unde se pot distinge, spre sud-vest, crestele altor masive..

Poteca ocoleste varful pe partea dreapta si continua intr-o usoara coborare spre Portita Avrigului si in fata noastra apar varfurile de deasupra lacului, printre aceste varfuri initial am crezut ca se afla si vf. Negoiu dar dupa o atenta verificarea a hartii aveam sa ne dam seama ca pana la Negoiu mai avem mult de parcurs.

spre partea nordica
Portita Avrigului

abia cand ajungem in portita se poate observa in departare Vf. Negoiul si multitudinea de varfuri care trebuiesc parcurse ziua urmatoare.

From Muntii Fagaras - traseu de creasta V-E

Coboram incet spre lac si ne vedem ajunsi dupa aproape 12 ore la punctul terminus al acestei prime zi. Langa lac gasim locuri amenajate cu pietre pentru a monta corturile. locurile de campare sunt situate intr-un con de umbra iar ca sa nu incalzim repede ne impartim sarcinile unii monteaza cortul, altii aduc apa iar alti pun in functiune primusurile pentru a prepara un ceai. Dupa ce servim masa facem consiliu, toti sunt de acord ca am fortat cam mult in aceasta prima zi.. si aceste 12 ore sunt totusi cam multe si ca e de preferat ca ziua urmatoarea sa mergem mai lejer.. incerc sa ii conving si reusesc ca nu puteam inca scadea ritmul deoarece prognoza meteo mai ne este favorabila doar pana a doua zi la pranz apoi urmand sa apara ploile si eu imi doresc sa parcurgem cea mai periculoasa portiune - Custura Saratii - pe vreme uscata. In concluzie stabilim ora 6:00 ca ora de trezire si ora 08:00 ca ora de plecare.

Lacul Avrig

August 22 .. a doua zi ...